onsdag den 14. august 2013

Min (lidt sent opdaterede) ferie til Sverige

Wow, har I opdaget hvordan ferien sådan ligesom bare er gået? Jeg har ikke rigtig! Jeg kan aldrig følge med når jeg har ferie. Om 1½ uge starter jeg i klinik og så er ferien officielt ovre. Jeg har lige en sidste aftenvagt i aften og så har jeg lige lidt tid til at komme til mig selv og slappe lidt af inden den går løs igen. But seriously; jeg har haft 0 overskud i den her ferie - i hvertfald ikke overskud nok til at kunne opdatere bloggen så meget som jeg gerne ville. Måske er det fordi jeg ikke er hjemme i lejligheden, måske er det fordi jeg bare ikke rigtig laver noget mad herhjemme, måske er det bare svært for mig at tage mig sammen i sommerferien... Uanset hvad, så kan jeg 100% love at jeg kommer tilbage i gamle vaner, så snart jeg kommer hjem igen :-) 

Men under alle omstændigheder, så kommer her et indlæg om min ferie til Sverige sammen med Casper og hans familie. Da jeg jo "driver" en madblog, så er det primært madbillederne der bliver postet :-) 


Vi tog afsted søndag morgen klokken halv syv (cirkus). Det er sådan en lang tur derop på små 6 timer - men har du en god bog med, en god lur på øjet og lidt musik så er det ikke så meget et problem. (Jeg fik i øvrigt læst 3 bøger på hele turen der varede en uge! Jeg har aldrig læst så meget i hele mit liv - forestil jer hvor chokeret jeg har været over mig selv.)
En skyet dag på Storebæltsbroen
Men vi havde planlagt, at i stedet for at tage madpakke med hjemmefra, så skulle vi stoppe et sted der hedder Bellas Place. Det er en tro kopi af en amerikansk diner hvor der også findes et tilhørende motel til. På billedet herunder ses rød/hvide båse hvor man kan sidde og nyde sin middag, men eftersom det var så varmt den dag (og vi havde hunde med), satte vi os udenfor.

Kunne næsten ikke sige det meget bedre selv! 
Der var egentlig meget at vælge imellem. Som man kan se inde på hjemmesiden er der en buffet med amerikansk mad, en frokost menu, en aften menu og en dagens ret. Eftersom det var middag, så tror jeg at "Lilla menyn" var deres frokosttilbud, som mest bestod af burgere. Jeg valgte "Rockabilly burgeren" der bestod af et grillet brød, ranchdressing, løgringe og pommes.

Jeg havde glædet mig til at smage burgeren, men blev dog noget skuffet da jeg fik første bid i munden. Helheden var en ret tør fornøjelse, da der hverken var mayo eller ketchup i burgeren - og jeg kiggede også langt efter den såkaldte ranchdressing. Den var næsten ikke til at se eller smage, desværre.


Sommerhuset vi skulle bo i, var et vi havde fået lov til at låne af Caspers, svogers, forældre. Det er beliggende ca. 10 minutters kørsel fra en by ved navn Rävemåla og 20 min. var Tingsryd. Der er en kæmpe sø lige ved huset der hedder "Djupasjön" hvor vi havde en privat badebro som vi, selvfølgelig, gerne måtte bade ved :-D 
Sommerhuset vi boede i - men dog et jeg tog sidste år vi var afsted :-) 
Badebroen ud til søen - taget sent aften
Udsigt fra badebroen mod højre








Badebroens udsigt mod venstre - der var en lille palle-ø vi kunne svømme ud på :-D
Dagen efter vi ankomst spiste vi morgenmad udendørs - for første og sidste gang! Der var desværre noget af en djævleyngel af fluer da vi kom derop, pga. det ikke havde regnet i nogle uger. Så vi var forvist til stuen indenfor både morgen, middag og aften når vi skulle spise :-(

Vi havde planlagt at skulle have pulled pork med hjemmelavede burgerboller. Mette og jeg stod for at bage boller, og mændende stod for kødet. Jeg fandt verdens allerbedste opskrift på burgerboller, men nu kan jeg slet ikke huske hvordan opskriften lød! Jeg tror dog det er den opskrift her som vi brugte. HÅBER!
Bollerne blev SÅ bløde, saftige og lækre at jeg ikke kan tåle, at opskriften er blevet væk for mig! :-(




En af dagene tog vi i cowboyland - også kaldet High Chaparral. Det er en autentisk westernby hvor både små og store kan hygge sig. Vær dog forberedt på, at ALLE går rundt og er klædt ud i cowboy-tøj - ikke kun de der skal SKAL, men også gæster..... Såååå... Hver sin smag! Nogen går jo mere op i det end andre :-D

Frokost: Fritter og hotwings til Casper - dyr fornøjelse skal jeg hilse og sige. 
Frokost: Klassisk kartoffelmos, kødboller og tyttebærsyltetøj til mig :-) 
Old Mexico - en smuk danser svinger kjolen foran publikum 
Svenskerne skulle eftersigende være uimodståelig gode til at bage vafler, så det måtte vi også lige prøve. De skuffede ikke, men jeg kunne godt have brugt noget is til :-)
På en af vores hjemmedage skulle der spises comfort-food til frokost, så jeg satte mig ned og lavede mig en god gammeldags toast af deres såkaldte "Vete Kaka" og den danske, runde Havarti :-D Det blev nu også udemærket - men igen - toast kan aldrig svigte!

En aften tog vi ud til Eriksberg. Det er et naturreservat hvor der findes alt fra krondyr til bisoner. Hvis du tager derud, er det en rigtig god idé at gøre det lige inden solen går ned (skumringen), for der begynder dyrene at komme frem igen efter en varm dag. I Eriksberg kører du nemlig rundt i hele reservatet og kigger på den flotte natur og alle dens dyr. Der er få stop hvor du kan gå ud og få dig en kop kaffe, strække ben, grille medbragt mad eller spise på restaurant - det kan faktisk kun anbefales at tage derud :-)


Vi medbragte egen mad i år. Sidste år spiste vi på restauranten, og det var en dyr oplevelse - i hverfald i forhold til hvad man fik for det. Der var ingen af os der var synderligt imponerede af hvad der blev serveret, så i år valgte vi at tage egen mad med. Der er en fin grillhytte der ligger lige ved en stor sø, så der samtidig man spiser, også er noget pænt at kigge på :-)


En flok ænder provokerede en mercedes. Tror de holdte der i noget der lignede 7 minutter :-D 
Og så! Noget jeg ville ønske vi fik til Danmark - LAV-SELV SOFTICE! Det er jo fantastisk, til de som ikke har egen is-maskine. Du køber simpelthen bare sådan en karton her, pisker indholdet, fryser og pisker igen - og så er der softice. Med vanille, jordbær eller chokoladesmag. Jeg syntes dog personligt at vanille smagte lidt for meget af ris a'lamande/syntetisk, men jeg glæder mig stadig til at smage de to andre varianter :-)

Og så skulle der bages snobrød. Selvfølgelig! Vi havde jo et bålsted. Der blev lavet rigeligt med dej, og vi brugte denne opskrift. Luksus-udgaven af snobrød, efter min mening :-)
Der var dej nok til alle i hvertfald!
Kayla længes efter pølse med brød!
Det mest perfekte snobrød jeg nogensinde har bagt :-D 
På hjemturen smuttede vi forbi en forholdsvis ny kæde her i Danmark ved navn MAX. Vi spiste i Malmö, men så vidt jeg ved er der lige skudt en restaurant op i København :-)
SUPER sted at få burgere. Sortimentet er småt men godt, der er mange dips' at vælge imellem, de LÆKRESTE løgringe jeg længe har fået, store portioner og restauranten er tilmed klimakompenserende! Det er lige noget for mig!
Citat fra hjemmesiden:
Vi har i Max i lang tid tilstræbt at minimere vores påvirkning af miljøet. Vi er i dag én af de fastfoodkæder, som er kommet længst med at udvise ansvarlighed. Max kompenserer 100% for sin CO2 påvirkning af miljøet ved at plante træer i Afrika.

Så har de ekspreskasser, så man egentlig selv kan bestille uden at komme i kontakt med personalet :-p Perfekt for socially akward-people og udlændinge! Vi bestilte dog ved kassen, men som en prøve købte Casper lige en milkshake. Det virkede overraskende godt :-)


Deluxe milkshaken Casper bestilte :-)
Det var kort en lille opdatering af hvad jeg fik tiden til at gå med i Sverige. Fra næste uge begynder madplanen atter at køre igen, da jeg vender næsen mod Esbjerg fra i morgen :-) Håber ikke jeg helt har mistet jer pga. lidt ferie...

Nyd det sidste af ferien hvis I er så heldige som jeg, og først skal begynde den 26. august ;-) Ellers.... Så nyd dagene alligevel :-)

2 kommentarer:

  1. Skøn ferie, ser det ud til. Emil-fra-Lønneberg-stemning, burgere i massevis og dyreparksbesøg - det lyder som et hit i min bog (:

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne :-) Og ja, nu du siger det, så var der egentlig burgere i massevis :-D
      Et kæmpe hit! Sverige er en næsten glemt perle i havet :-D

      Slet