mandag den 3. marts 2014

FASTELAVNSBOLLER.

- eller bare cremeboller, til alle de andre måneder hvor det ikke lige er fastelavn :-D Jeg kunne i hvertfald godt finde på at bage de her basser igen, selvom det ikke lige er fastelavn (CRIIIIME!) Jeg kan lige så godt advare dig nu - er du kalorieforskrækket så vend om... Vend om, og se dig aldrig tilbage! En rigtig fastelavnsbolle indeholder masser af smør og creme - så det er der jo altså ikke sparet på her! 
MEN! Jeg erhvervede mig en dejlig influenza i sidste uge, så jeg har praktisk talt ikke rigtig spist noget de sidste 7 dage - så at jeg bagte de her sammen med min mor i går, tror jeg ikke jeg tager der helt store skade af.... Og det gør du altså heller ikke, hvis bare du spiser med måde ;-) JEG VED DET! De smager så godt, og det er svært at holde sig til en... Men jeg kan af egen erfaring (bare for at spare dig for den samme) fortælle dig, at du får ondt i maven af at spise for mange :D 
Bolleopskriften er fundet inde ved foodfanatic og cremen er selvfølgelig Kvalimad's opskrift! Jeg sværger virkelig til hjemmelavet creme, og det burde du også! Du snyder kun dig selv :-D Den hjemmelavede smager 10000 gange bedre end købecremen, og den er altså næsten lige så nem. Så gør det. Prøv det bare én gang, så kan du altid gå tilbage til Dr. Oetker bagefter hvis det ikke var noget for dig!
Fastelavnsboller (ca. 18-20 stk)
Dej:
550 – 650 g mel
30 g gær
3 tsk. sukker
2 dl mælk
1 æg
250 g smør
1 tsk kardemomme

Creme:
½ liter fløde
3 æg
150 gram sukker
1 spsk vanillesukker
2 spsk maizena
  1. Smør smeltes i en gryde, og mælk hældes ved. Blandingen skal være lillefingervarm. 
  2. Herefter udrøres gæren i mælke- og smørblandingen. 
  3. Hæld over i en stor skål og tilsæt sukker og æg. 
  4. Tilsæt kardemomme og mel (hold dog lidt af melet tilbage), og ælt den godt sammen. Dejen skal være smidig og fugtig uden at klistre til bordet. 
  5. Lad den hæve tildækket et lunt sted i 1 time.
  6. Mens dejen hæver laves vaniljecremen.
  7. Hæld maizena op i en gryde.
  8. Hæld lidt fløde i og rør alle klumperne i maizenaen væk.
  9. Hæld resten af ingredienserne i.
  10. Varm op under omrøring indtil det er cremet. Pas nu på at det ikke brænder på i bunden! 
  11. Stil cremen til afkøling, evt. i et vandbad.
  12. Når dejen er hævet æltes den igennem og deles i to. 
  13. Hver stykke rulles ud til en lang pølse, der hver skæres i ti stykker. 
  14. Tryk de små boller ud til en rund kugle med hænderne. Kom en spiseskefuld creme på hver, og fold dem sammen. (SE VIDEOEN NEDENUNDER FOR VORES FOLDETEKNIK :-))
  15. Sæt dem på en bageplade med lukningen nedad, og lad dem hæve i yderlige 30 – 45 minutter, inden de bages i en 200 grader varm ovn i 15 minutter.
Når jeg gør sådan her, falder der næsten ikke noget creme ud af bollerne. Den creme der bruges, har også meget at skulle have sagt :-) 





2 kommentarer:

  1. De ser helt perfekte ud, med det rigtige "lufthul" :D

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. De var perfekte! Det eneste der var træls var, at man ikke kunne spise flere :-(

      Slet