tirsdag den 16. april 2013

Halvdagsprojektet: Kanelsnegle-kagen

Halvdagsprojekt - måske i overkanten... Men så er det i hvertfald også et kvartdagsprojekt! De gamle havde to overmodne bananer i frugtskålen, og siden i ikke kom med nogen forslag i går, så måtte jeg jo selv til at tænke (Gud forbyde at jeg måtte til at tænke - jeg har jo ferie!)

Jeg ville gerne prøve noget andet end klassikerne med banankage og muffins, så efter lidt tids research fandt jeg denne sag: http://www.magasinetmad.dk/Bagvaerk/Kage/13MDH02_Sneglekage.aspx (hvordan i alverden sætter man links pænt ind på iPad?!?! Det her er da ikke til at gøre med!)

Opskriften har jeg ikke pillet ved, bortset fra at jeg tl sidst dryssede med brun farin og ikke almindelige sukker! Så.... Here we go!

Kanelsnegle-kage med banan
Til selve dejen skal der bruges:
100 g smør
2½ dl mælk
25 g gær
3 spsk lunkent vand
1 knivspids salt
1 dl sukker
1 æg + 1 æg til pensling
ca. 8 dl hvedemel

Smelt smør i en gryde, og rør mælk i. Rør gæren ud i det lunkne vand. Tilsæt
salt og sukker. Hæld smørblandingen i sammen med ægget, og rør godt. Tilsæt mel lidt ad gangen, og ælt dejen, til den er glat og smidig. Lad dejen hæve tildækket et lunt sted i 1½ time. Ælt dejen godt igennem på et meldrysset bord.

Til fyldet skal der bruges:
2 modne bananer
100 g blødt smør
1 dl sukker
2 tsk kanel
1 æg til pensling
2 spsk sukker til at drysse med

Rul dejen tyndt ud med en kagerulle til et rektangel på et meldrysset bord. Mos bananerne med en gaffel. Bland smør, sukker og kanel godt sammen, og smør det ud på dejen. Gær ligeså med bananmosen.
Rul dejen sammen som en roulade fra den lange led, og skær den 8 lige store stykker. Læg sneglene tæt sammen i bunden af en smurt springform, læg et fugtigt, rent viskestykke over, og lad kagen hæve i 20 minutter.
Tænd ovnen på 200º. Pensl sneglekagen med sammenpisket æg, og drys med sukker. Bag sneglekagen i ovnen i ca. 30 minutter.

Der står godt nok i opskriften at det er til en springform på 24-28 cm i diameter, men...... Ja. Jg synes den skabte sig lidt - se hvordan den gerne vil ud af formen! Det er fordi den ikke har plads til at vokse! Så hvis du ikke kan lide at den ser sådan her ud, så skal du bruge en form på 28 eller større :-)
Nu vil jeg lade billederne tale for sig selv! Fortsat dejlig dag :-*









Ingen kommentarer:

Send en kommentar