onsdag den 5. juni 2013

Wok med oksekødsstrimler og nudler

Velkommen i køkkenet atter engang. I går stod menuen på wok! Ja. Det er jo en superlet og lækker ret som kan laves på ingen tid - da wok jo sjovt nok lynsteges :-D Kig med!
Det var jo Casper der var kreativ i køkkenet i går. Jeg havde somænd nok ting at give mig til.... (yeah... right!) Ej... Det er skam rigtig nok. Havde meldt mig på et BodyFit hold i går som startede klokken syv, så vi blev enige om at spise sent - og dermed betød det jo også, at Casper blev nødt til at kreere aftnens festmåltid. Han var æ' gla' for'æt - det var jo så swær'! Vi ejer dog ikke en wok. Den fylder simpelthen for meget til at vi kan have en boende, så vi lånte en af Caspers kammerat. Og så var der jo ikke nogen undskyldning. Han siger at han ikke har brugt nogen bestemt opskrift og det er en blanding af mange - ergo må det jo være hans egen. Der kommer altså ikke nogen mængde på. Han siger det er op til én selv hvor meget grøntsager du vil have i. Men på nedenstående billede kan du se hvor mange grønne ting vi havde i.


Wok med oksekød og nudler (nok til 3 personer)
4-500 g oksekød i strimler
Ca. 3 spsk soya
Ca. 3 spsk maizena
Gulerødder
Grønne aspages
Sukkerærter
Hvidløg
Løg
Nudler (vi tog bare dem fra nogle yumym-nudler vi havde liggende)
Peanuts (eller cashewnødder)

Start med at koge nudlerne så de bliver bløde. Bland soya og maizena sammen og masser det godt ind i oksekødsstrimlerne. Varm wokken op så den blive brændende varm. Svits hurtigt hvidløg (pas på - det går virkelig hurtigt!) og smid så kødet ned til. Kødet skal tages af gryden og i stedet smides gulerødderne i, da de skal have længst tid. Når gulerødderne har lagt i ½-1 minuts tid så smider du resten af grøntsagerne i, inkl. køddet, nudlerne og peanuts. Lad det varme godt op og spæd eventuelt til med ekstra hvidløg, chilisace eller soya.
Jeg spiste rejechips til - mest fordi jeg virkelig havde lyst, og jeg synes vi havde gang i et asiatisk tema her... Det smagte jo også udemærket til! Sådan en pose kan du få fat i i Lidl lige pt. til 7-8 kroner... Ikke galt syntes jeg!




Uha, det er jo grundlovsdag i dag. OG fars dag! Så er det da også meget passende med en lille pæretærte som man kan bage til ham! Jeg REGNER med at opskriften kommer op i dag, når jeg lige får taget mig sammen. Casper har jo sat mig igang med at rydde op, mens han selv er igang med projekt... Ja, ja, ja. Jeg sukker bare, og drømmer mig langt væk til Hjerting og deres mega lækre gammeldags isvafler med dobbelt så mange kugler som man ber' om. Seriously. Kommer du til Hjerting - så tag på Café Stryhns! Det er SÅ godt, men der er også virkelig crowded når det er godt vejr. Men hav tålmodighed - det er hele ventetiden værd!

Hav en fortsat god dag! Smil og nyd det gode vejr :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar