fredag den 22. marts 2013

De små ting og en svineskank


Fredag, weekend og påskeferie! Sikke en dejlig kombi :-) Har tilbragt dagen i skole ved at forberede mig til noget opgave-skrivning som vi skal til at igang med, så nu ligger jeg og slapper af på sofaen. Det er jo et godt tidspunkt til at få skrevet lidt om onsdagens opskrift, nemlig svineskank :-)
Uha, vi sprang jo ud i noget helt nyt ved at prøve at lave svineskank i onsdags. Ideen kom efter vi så et afsnit af 4 stjerners middag, hvor en deltager serverede en virkelig lækker  svineskank, så det måtte vi da prøve. Den er jo købt i Bilka, og deres slagter forslog at vi bare skulle lave den på samme måde som en flæskesteg. Det endte med at blive en blanding af flæskesteg og alm. steg :-)

Svineskank med bådkartofler
1 stk svineskank (den her vejede omkring 1300 gram)
1/4 øl
2 store gulerødder
1 porre
1 stort løg
Salt og peber


Start med at ridse sværdene i tern, og gnid salt og peber ind i skanken.

 Skær porer, løg og gulerødder groft og læg dem i et fad sammen med stegen. (Vi brugte bare tærtefadet, fordi det var det der stod nærmest i skabet)
Steg skanken ved 180 grader i en halv time og hæld så øllen i. Lad den stege yderligere i ca. 2½ timer og så er den faktisk klar. Der kom ikke super meget væske ud af den, så jeg kunne godt have brugt, at man hældte lidt vand ved, så der var nok til at lave sovs.


 Sådan så den ud da han tog den ud - 96 grader indeni. Casper var lidt i tvivl om hvordan den skulle skæres ud, så det blev sådan lidt med gefühlen, og det blev egentlig også godt nok. 

 Her er bådkartoflerne. De er bare skåret i både, hældt over med olie, salt og peber og sat i ovnen i en 40 minutters tid, alt efter hvordan det passede med kødet.


 Og her er hele herligheden så. Jeg valgte at smage på nogle af grøntsagerne (for det kan man vel ligeså godt? :-D), og de smagte egentlig fint, bortset fra porrerne... De var lige lovligt snaskede og sorte :-)




I dag kom jeg i tanke om noget som jeg fuldstændig havde glemt ALT om.... Det var kun fordi Casper pointerede det overfor mig... BEN&JERRY'S! HVORDAN... Og jeg spørger lige igen.. HVORDAN kan jeg have glemt, at jeg købte sådan en lækkerbisken i mandags?!?!?! Det reddede sgu lige min dag - det må jeg indrømme :-D Så mens han smutter hjem til nogen kammerater i dag for at se fodbold, så vil jeg isolere mig herhjemme med min dyne, x-factor finalen og den lækreste bøtte med Karamel Sutra, lavet af de to yndlingsmænd jeg kender <3

Kan I nu allesammen have en rigtig dejlig weekend :-) Og tusinde tak fordi at I læser med. Det betyder rigtig meget for mig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar