onsdag den 13. marts 2013

Grov tærte med kylling og porrer

Endnu en kold og kedelig dag udenfor... Tror foråret leger en eller anden form for nederen gemmeleg, og jeg er ved at være godt træt af den. Jeg drømmer mig i stedet meeeeeeget langt væk til en palme-ø med hvide sandstrande, turkis-blåt hav og delfiner der springer op på standen og siger "WA-ZAAAAAAA"... Hæh, nah... Jeg har bare haft studiedag, igen! That's all! :-D

Karina kom forbi i dag og tog mig med i en genbrugsbutik her i Esse.. Weeeeeyyy, skal lige love for at jeg kom i genbrug! Jeg mener, de havde kurve og indkøbsvogne.. VOGNE!!! Det er serious indkøb af genbrug! :-D Planen var at jeg skulle finde nogle "props", så mine billeder her på bloggen kunne blive lidt smukkere at se på, men fandt desværre ikke noget jeg faldt for. Vi tog derefter en tur i én af mine yndlingsbutikker - Søstrene Grene! Åhhhh, prøv at spørg om jeg elsker den butik, for det gør jeg.. Så mange muligheder....! Kom op til kassen med hænderne fulde, og fortryder lige nu at jeg ikke købte mere, men det kaldes at beherske sig! En evne, som jeg ellers aldrig besidder :-D Ja, man er vel blevet 21! 

Men søde Marianne kom hjem til mig ved en sekstiden, fordi drengene skulle ned på Stalden og drengehørme til noget fodbold... Så vi blev enige om at lave aftensmad sammen. Vi fulgte madplanen, for den var der jo allerede handlet ind til, så i aften fik vi dejlig tærte! Tærtebunden er fra Amo's - Den store bagebog 2, og fyldet er fra www.madmedmartin.blogspot.dk. Jeg har ændret en lille smule i opskriften :-)

Grov tærte med kylling og porrer
Bund:
120 g hvedemel
60 g grahamsmel
1 tsk salt
100 g koldt margerine
3 spsk vand

Tærtefyld:
140 g bacon - gerne i tern
350 g porrer
250 g kyllingebryst (ca 2 stk.)

Olivenolie
3 dl madfløde
200 g hytteost
3 æg
1 tsk karry
Salt og peber

Skær margerinen i tern, og kom det i melet (og saltet). Findel det, og tilsæt så vand. Ælt dejen sammen hurtigt, tryk den til en flad cirkel og læg den i køleskabet mindst en time. 

Rens og skær porrerne i "skiver". Svits bacon i en gryde til det begynder at få farve, og hæld så porrerne i. Imens "marinerer" du kyllingen i olivenolie og salt og peber. De skæres i strimler og derefter steger man kort kyllingen på panden. De skal ikke have så længe, da de også bliver varmet i ovnen.

Når din dej er klar ruller du den ud og lægger den i tærteformen. Prik huller i bunden, da bunden ellers vil "boble op" når du forvarmer den i ovnen. Den skal have ca. 15 minutter ved 200 grader. Imens den hygger i ovnen laver man æggemassen. Hæld madfløde, hytteost, æg, karry og salt og peber i en skål og pisk det godt sammen. 
Bland fyldet sammen inden du hælder den på tærtedejen, så det ikke bliver et lag af porre og et lag af kylling - hæld til sidst æggemassen over, og smid hele tærten i ovnen. Bag i ca. 35 minutter, og server så tærten med salat.. 


Velbekom, og tak til alle der kigger forbi fra tid til anden - hvor er I dejlige! :-*

Ingen kommentarer:

Send en kommentar