tirsdag den 12. marts 2013

Karrysuppe med kylling


I dag får i opskriften på en rigtig lækker og cremet karrysuppe - lige akkurat som jeg kan lide den! Bortset fra farven - den er lidt fesen.... Men den varmede på en kold vinterdag med sne og blæst, og det var det vigtigste :)

Karrysuppe er jo mums. Det kan man ikke tage fra den! Men hold kæ... hvor kan jeg ikke finde ud af at få farve i den - jeg ved jo ikke hvad det ligner! Det er et held at den i det mindste smager godt :-D Og det forstår jeg ikke engang, for da jeg lavede den gik først det ene galt og så det andet. 1) Karryen brændte på - typisk! Ny portion! 2) Da karryen lykkedes, smed jeg hønse-fond'en i... Dvs. at jeg glemte at svitse løgene inden... Aaamen altså, jeg var træt af det! Jeg håber at det vil gå bedre for andre der prøver den her opskrift af, som jeg i øvrigt har fundet inde på www.guffeliguf.dk. Hendes farve på suppen er altså guddommelig smuk - forstår det ikke :-D Men jeg lavede nogle få ændringer, og skriver den derefter...

Karrysuppe med kylling
25 g smør
2 tsk karry
1 tsk chili
1 stort hakket løg
1 liter hønsebouillon
1 dl løse ris – jeg brugte yasmin :-)
200 g kyllingefilet - jeg brugte kyllingeinderfilet
2 dl madlavningsfløde
½ dl ærter
½ dl majs
½ dl rød peberfrugt i små tern - jeg brugte grøn, fordi jeg ikke havde andet!
1 teskefuld salt

Start med at smelte smørret i gryden, og tilsæt så karry. Det skal svitses ca. et halvt minut, og så tilsættes chili. Svits løgene hurtigt, og hæld så fond'en i. Få gryden op at koge så løgene bliver lidt bløde - nu kan man så vælge om man vil blende/stavblende blandingen eller lade være. Hæld risene i, og lad dem koge i ca. 15 minutter, og tilsæt så madlavningsfløde og kyllingen. Lad det koge op igen, og tilsæt så ærter, majs og peberfrugt. Smag til sidst til med salt og peber. Spis en flute til.

*Hvis du er så heldig at du har rester til dagen efter, kan du fortynde suppen, så der er portioner nok, ved at tilsætte mere boullion og vand (evt. mælk, hvis du mangler cremet-heden). 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar